Wendy’s blog: corona, school & complimenten

Welkom bij mijn tweede blog nieuwe lezers en bekenden!

In mijn vorige blogpost heb ik iets verteld over mijzelf, mijn leerling Hani* en wat je van deze blogpost kunt verwachten. Dit maal lees je over onze belevenissen in maart en april. Het gaat onder andere over de komst van corona in mijn mentoraat en het helpen met schooltaken.

Mentoraat tijdens corona

Hani en ik zijn gewend om elkaar elke week te zien. Ik bezoek haar thuis. Hierover hebben wij samen afspraken gemaakt: bij binnenkomst was ik even mijn handen en ik probeer zoveel mogelijk afstand te nemen. We gaan bijvoorbeeld tegenover elkaar zitten aan tafel. Bij zo’n bezoek praten we over de afgelopen week en werken we samen aan de schooltaken. Zo verloopt ons mentoraat eigenlijk altijd.

En toen kreeg ik een berichtje van mijn leerling: ‘ik moet vandaag een coronatest doen, ik laat je weten of het positief of negatief is’. Goed dat ze dat natuurlijk aangeeft. Helaas kon nu de wekelijkse bijeenkomst niet doorgaan. Even wachten op de uitslag. Een paar dagen later kreeg ik te horen dat Hani positief was getest. Dat was wel schrikken, zeker voor haar! Als troost en om haar op te vrolijken heb ik eerst een kaartje en chocola naar haar gestuurd.

Advies van andere mentoren

Maar … hoe nu verder? De bijeenkomsten thuis konden niet doorgaan. In het mentoroverleg legde ik de situatie uit want ik wist niet wat ik precies moest doen. Hani en ik waren niet gewend aan een online mentoraat. Het advies was eigenlijk simpel. ‘School en andere zaken zijn nu minder belangrijk. Wel belangrijk is hoe het met mijn leerling gaat. Ik heb toen met haar gepraat, privé via whatsapp. Gelukkig was ze al heel snel weer beter en konden we het mentoraat weer rustig oppakken.

   

Deze situatie heeft mij geleerd hoe je onderling contact blijft onderhouden met je leerling: neem initiatief en probeer elkaar op te zoeken op een andere manier. Ik dacht misschien erg aandringend over te komen, maar van de andere mentoren hoorde ik dat je dat juist mag zijn als mentor. Stuur berichten, bel of maak iets creatiefs om te laten zien dat je aan diegene denkt. Ik weet nu beter hoe ik het zou aanpakken voor een volgende keer. Het gesprek met de andere mentoren heeft bij mij erg geholpen, want je weet dan dat je er niet alleen erin staat. Vaak hebben zij ook een soortgelijke situatie meegemaakt en kunnen ze je verder helpen met tips. Hierdoor word je toch wat sterker in je schoenen gezet en kan je weer vooruit.

Schoolwerk en complimenten

Ik ondersteun Hani vooral met het schoolwerk. Deze weken hebben we naar samenvatten en wiskunde gekeken. Ze vond samenvatten nog wat moeilijk. dus hebben we dat samen gedaan. Ook hebben we aan wiskunde gezeten. Dan help ik haar bij het huiswerk, hoewel ze al best veel ook zelf kan! Soms werkt ze even zelfstandig en als ze een vraag heeft komt ze naar mij toe. Ik geef haar vooral complimenten. Ze doet het namelijk heel goed en ze werkt hard voor haar cijfers, dat zie ik. Ik geef dan aan dat ze het zelf heel goed oppakt en ermee aan de slag gaat. En volgens mij waardeert ze dit erg, dan moet ze een beetje lachen. Ik denk dat dit van groot belang is in een mentoraat. Dus toch eigenlijk het zelfvertrouwen van een leerling vergroten en steun te geven. Ik vind mijn positiviteit een mooi bezit als mentor, hierdoor kan ik Hani laten weten dat ze het kan. En dat mag ze weten. Langzamerhand zie je toch dat zo’n mentoraat meer wordt dan alleen aan school werken. Het is ook met elkaar in gesprek gaan en je leerling stimuleren.

Terwijl ik dit stuk aan het schrijven was kwam er bij mij een kort gedichtje op. Vaak krijg ik spontaan inspiratie en schrijf ik dit gelijk op. Dit was het resultaat, een klein gedichtje, maar wel erg duidelijk:

Dat was het dan weer voor deze tweede blog! Hopelijk zie ik je bij de volgende weer 😊

 

 

Wendy is student Sociaal Werk aan de Hogeschool. Sinds het begin van het schooljaar begeleidt zij brugklasleerling Hani als mentor bij School’s cool. Elke maand schrijft Wendy een blog over wat ze zoal meemaakt in haar mentoraat. *Vanwege privacy redenen is niet de echte naam van Wendy’s leerling genoemd en worden er stockfoto’s gebruikt.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top