Veneta en Petra: leerling- en mentorkoppel bij School’s cool Delft

We hebben afgesproken op het mooie St. Agathaplein in het centrum van Delft. Als ze aan komen fietsen krijg ik de indruk dat ze elkaar al jaren kennen. In het gesprek blijkt dat de leerling en haar mentor elkaar 1 ½ jaar kennen. Zo sterk kan een vertrouwensband dus groeien, denk ik. Vanuit School’s cool Delft wilde Veneta allereerst vooral begeleiding in rekenen, spelling en begrijpelijk lezen. Al snel bleek dat er meer gebeurde dan alleen de ontwikkeling van deze belangrijke vaardigheden.

‘Ze motiveert en zegt altijd dat ik het kan’

Veneta: ‘Petra motiveert me en zegt altijd dat ik het kan. Ze geeft me zelfvertrouwen. Vroeger was ik verlegen, maar nu minder. Voorheen zei ik als ik iets niet begreep: ik ben dom. Maar als ik nu iets niet begrijp dan vraag ik het, Petra helpt me en dan begrijp ik het wél. ‘Terwijl Veneta praat, luistert haar mentor aandachtig naar haar. Na een korte pauze vult ze aan: ‘Veneta heeft veel inzet en is zeer gemotiveerd. Ze vindt huiswerk maken leuk en ook schrijft ze graag.’ Terwijl Petra praat, straalt Veneta. De twee kijken elkaar aan en schieten in de lach. Veneta: ‘Petra is altijd vrolijk en ze heeft een leuke lach.’

Petra: ‘En Veneta is altijd positief, terwijl ze ook bescheiden is. Ze leert voor zichzelf opkomen. Een hele mooie eigenschap van haar is dat ze zorgzaam en attent is. Ze vraagt vaak aan me: ‘Wil je een kopje thee?’ Door deze ontwikkeling van haar persoonlijkheid verbeterden ook haar schoolresultaten. Ze kreeg in eerste instantie het advies VMBO-B-LWOO (Leerweg Ondersteuning) en daarna het advies Kader. Na de eindtoets was het advies Gemengde Leerweg en toen is het advies vanuit school bijgesteld naar Theoretische Leerweg. Een geweldige vooruitgang!’ Veneta: ‘De overgang van groep 8 naar de brugklas vond ik erg spannend en best wel eng. Ik voelde me toen ook eenzaam. Nu heb ik dat niet meer.’

Samen leuke dingen doen

Samen doen ze vaak leuke dingen. Zo halen ze wel eens een ijsje bij IJs en Zo, de Lelie of de Beaart en ook hebben ze de toren van de Nieuwe Kerk beklommen. ‘Ik kon vanaf de toren mijn  eigen huis zien!’, roept Veneta blij. Ook zijn ze naar het Maas-Theater in Rotterdam geweest, naar een brugklas drama. Veneta vertelt enthousiast: ‘Dat was heel mooi gedaan. Ze lieten dan iemand zien die aan de buitenkant vrolijk was, maar toen bleek dat diegene helemaal niet vrolijk was. Er werd niet gesproken, maar in de mimiek en dans kon je dat zien. Ook chatten ze naar elkaar op toneel. Eerst chatten ze dan wat ze écht voelden en daarna las je de sociaal wenselijke antwoorden.’

‘Ik wil later juffrouw worden’

Op mijn vraag hoe ze nu verder gaan, antwoordt Petra: ‘We hebben een verschil van mening. De school en haar ouders willen dat Veneta naar de HAVO gaat en ik zie haar liever doorgaan met de MAVO. Als dat goed gaat kan ze daarna altijd nog naar de HAVO. Veneta zit nu lekker in haar vel doordat ze het allemaal goed aan kan. Op de HAVO zou dat wel eens anders kunnen gaan, want als Veneta iets niet snapt, krijgt ze stress.’ Veneta knikt. ‘Er komen nog testen en daarna moeten we maar bekijken wat het beste is om te doen. In ieder geval wil ik later juffrouw worden op een basisschool, het liefst op mijn oude basisschool.’ Op de vraag aan Petra wat zij leert van Veneta antwoordt ze: ‘Ik leer van haar om in het NU te leven.’

Interview: Dick Stammes

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin