“Ieder kind heeft oneindig veel mogelijkheden en de juiste aandacht kan dit tot bloei brengen”

Dick Stammes is 2,5 jaar actief voor School’s Cool. Eerst als thuismentor, tegenwoordig als mentorcoördinator. In deze rol begeleidt hij mentoren in hun zoektocht naar de beste manier om een kind de benodigde support te bieden. Daarnaast gaat Dick samen met projectleider Ellen op bezoek bij de scholen om te praten met ouders, docenten en de leerling over hun voordracht en de mogelijkheden die School’s Cool biedt. Tijd om nader kennis te maken.

Wat doe je zoal in het dagelijkse leven?  

“Ik heb een bedrijf met een aantal werkzaamheden: Psychotherapie & Coaching, docent Frans en Engels, stadsgids in vijf talen en schrijver. Mijn achtste boek verschijnt binnenkort. Ook schrijf ik columns voor onder meer de Delftse Post. Mijn hobby’s zijn lezen, uit eten gaan of op een terras zitten en dit combineren met mensen observeren en mooie gesprekken voeren. Er is altijd wat te ontdekken en te avonturieren, zowel in mijn dagelijkse bestaan als reizend over de wereld. Wat ook belangrijk voor me is? Innerlijk niet iets doen. Door alleen en stil te zijn een traag en verstild leven oproepen en dan luisteren tot iets zich aandient.”

Hoe heb je van School’s cool gehoord?

“Door een artikel in de Delftse Post. Ik knipte dit bericht uit en liet het enkele weken op mijn bureau liggen. Toen kwam de onweerstaanbare drang in me op om contact op te nemen met School’s cool en mijn diensten, expertise en ervaring aan te bieden. Het leek me boeiend. Verder meende ik dat ik met mijn onderwijservaring als docent Frans en Filosofie, decaan, mentor, teamleider, zorgcoördinator en trainer-coach iets zou kunnen bijdragen aan de ontwikkeling, de vaardigheden en de inzichten van leerlingen, ouders, mentoren, scholen en School’s cool.”

Wat vind je leuk aan jouw rol als mentorcoördinator?

“Ik vind het leuk als ik eraan bijdraag dat de mentor zich ontwikkelt in zijn werk. Dat hij bij mij terecht kan voor vragen en bij twijfels. Dat mentoren met elkaar spreken en van elkaar leren. Dat we samen kunnen lachen. Dat de mentor het werk uiteindelijk helemaal zelf met plezier en vertrouwen kan doen en dat ik mijzelf overbodig maak. Ook geeft het voldoening als ik zelf door de mentor tot nieuwe inzichten kom. Zo heb ik vaak gemerkt dat een jonge mentor zijn taak weer heel anders invult dan een oudere mentor en dat beiden hun verschillende kwaliteiten hierin hebben. Ook heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat we de juiste mentor bij de juiste leerling plaatsen. Het moet namelijk klikken tussen die twee. Is de klik er, dan groeien zowel leerling als mentor en hebben ze meer plezier. Verder vind ik het contact met mijn collega’s erg prettig en leerzaam.”

Wat heb je geleerd van contacten met mentorleerlingen?

“Het belangrijkste! Dat in IEDER kind oneindig veel mogelijkheden zitten, die een volwassene met de juiste aandacht tot ontwikkeling en bloei kan helpen brengen. Dit kan bijvoorbeeld ook betekenen dat je als mentor bijdraagt aan een vermindering van de angsten van de leerling, waardoor zijn zelfvertrouwen kan groeien. En dat hij dingen durft die hij daarvóór niet durfde. Dat is zo mooi.”

Veel vrijwilligers melden zich aan als mentor via verhalen van een bekende. Wat zou jij zeggen?

“Een kind te zien groeien en opbloeien is het mooiste wat er bestaat. Dat je hieraan mag bijdragen in je werk voor School’s Cool is één van de grote voorrechten van het leven. Je ontzegt jezelf, en de kinderen, heel veel als je dit soort werk niet doet. Oftewel: je kunt heel veel betekenen als je dit soort werk wél doet.”

‘Be the change, you want to see in the world’ was onze nieuwjaarswens. Welke verandering wil jij zijn? 

“AANDACHT! Wat ieder mens nodig heeft om te geven en ontvangen van een ander is: aandacht. Werkelijke liefdevolle aandacht. Zonder aandacht is er geen écht contact tussen mensen mogelijk, zonder aandacht is er geen bewustzijn, zonder aandacht weten we niet wat we denken, doen en voelen, zonder aandacht kunnen we de ander niet begrijpen, en zonder aandacht kan niks menselijks zich ontwikkelen. Ik zou willen dat op iedere school ter wereld trainingen in aandacht een leervak zou zijn.

Ik begon zelf als leraar met mijn klassen altijd met twee minuten stilte en concentratie voor aanvang van iedere les. De effecten hiervan waren zowel helend, als resultaat bevorderend. De basis van mijn coaching praktijk is dan ook: Aandacht. Alleen door échte aandacht kan een mens met een ander (collega, cliënt of leerling) werken en in relatie staan. En om het helemaal groot te maken: zonder aandacht is vrede op aarde niet mogelijk. Met echte aandacht wel!”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top